De term 'Low Carb' is over komen waaien uit Amerika en betekent letterlijk 'koolhydraatarm'.
Wordt deze term gebruikt in combinatie met ‘dieet’, dan wil dat zeggen een dieet waarbij er geen of beperkt koolhydraten gegeten worden.
Deze manier van afvallen is sterk in opkomst en niet onterecht. Het is een prettige manier van gewicht verliezen, omdat er veel en lekker gegeten mag worden, het hongergevoel na een paar dagen verdwenen is en de resultaten goed zijn.
De Low Carb leefwijze is lang vol te houden.

De gedachte achter het dieet is dat zwaarlijvigheid in veel gevallen veroorzaakt wordt door een storing in de stofwisseling. Deze storing kan ontstaan door een teveel aan koolhydraten in de voeding. Hierdoor kan er insulineresistentie ontstaan. 

Koolhydraten zijn suikers die in verschillende soorten te vinden zijn in o.a. brood, pasta's, aardappelen, rijst, suiker, honing, banaan, erwten, snoep, chocolade, ketchup, mueslirepen, ontbijtgranen, chips, frisdrank en veel 'light' producten. 
Vooral geraffineerde of snelle koolhydraten zijn de boosdoeners. Deze zitten voornamelijk in bewerkte producten zoals snoep en koek. 

Bij iemand die aan insulineresistentie lijdt, is het hormoon insuline minder goed in staat om koolhydraten op de juiste manier als brandstof te verwerken. Na het eten van een koolhydraatrijke maaltijd komt er plotseling een grote hoeveelheid insuline vrij; deze vervoert de koolhydraten in de vorm van glucose naar de cellen. Is de glucose eenmaal door de cellen opgenomen, dan daalt de bloedsuikerspiegel ineens weer heel snel. Zó snel dat het lichaam aangeeft behoefte te hebben aan een volgende dosis koolhydraten. Als je hieraan toegeeft en dus nog meer koolhydraten gebruikt, krijgt je lichaam meer glucose toegediend dan het nodig heeft als brandstof. Het teveel aan koolhydraten wordt dan opgeslagen als vet.


Wanneer de inname van "slechte" (snel opneembare) koolhydraten sterk wordt verminderd, verdwijnt de insulineresistentie. De insuline kan dan weer gewoon zijn werk doen en de cellen gelijkmatig voorzien van brandstof. 
Bij een koolhydraatarme voedingswijze worden de vetreserves van het lichaam dus aangesproken en als alternatieve energiebron gebruikt. Het lichaam verbrandt het lichaamseigen vet en raakt in een toestand van ketose-lipolyse: vetverbranding ten behoeve van energie.

Voedingsmiddelen die een grote hoeveelheid verteerbare koolhydraten bevatten worden beperkt of vervangen door:
  • Voedingsmiddelen die een relatief lage hoeveelheid koolhydraten bevatten en veel onverteerbare vezels zoals: groene groenten, rood fruit, diverse slasoorten, champignons, paprika en koolhydraatarm/verlaagd/vezelrijk: brood, pasta, (ontbijt)granen, koek en gebak producten. 
  • Voedingsmiddelen die een hoger percentage proteïnen en vetten bevatten zoals plantaardige eiwitbronnen: ongebrande noten en zaden (met name pinda's, hennepzaad en quinoa!), avocado, tofu, tempeh, sojabonen en peulvruchten, zeewier, plantaardige 'zuivel', vegetarische eiwitpoeders en vleesvervangers (Vegetarische Slager, Vivera, Garden Gourmet ed.) 
  • Of dierlijke eiwitten zoals biologische: eieren, vlees, vis, gevogelte en zuivel. 
Advies: Eet meer plantaardige eiwitten dan dierlijke eiwitten... waarom? 
Kijk dan op Netflix naar: The Game ChangersCowspiration, What the Health en Food Choices ... 
                        Wat goed is voor onze planeet, is ook goed voor jouw!
                                           Een lekker leven en laten leven!


De voordelen van een Low Carb voedingswijze nog even op een rij:
  • Aanzienlijk gewichtsverlies door eigen vetverbranding.
  • Geen hongergevoel.
  • Verminderde kans op aandoeningen als diabetes type 2, hart- en vaatziekten, verhoogd cholesterol, hogebloeddruk.
  • Geen gevoel van vermoeidheid.
  • Veel meer energie en een fitter gevoel.
  • Geen eetbuien meer.
  • Heerlijk gevarieerd eten.


Eindelijk zijn ze er.... Dankzij Leon & León
(mijn oude werkgever The Rocket Science Kitchen BV).

De eerste 30% Less Carbs & Kcal frietjes (voor in de Airfryer bij AH).
Fries4All! 

          
                       
Disclaimer
:
De inhoud van deze site alsmede de inhoud van alle andere uitingen van Low Carb Bakery op internet is met de grootste zorgvuldigheid samengesteld. Low Carb Bakery is niet aansprakelijk voor eventueel voorkomende onjuistheden of schade dan wel voor de gevolgen van het gebruik van de betreffende informatie, vrijblijvende adviezen of producten.
Het gebruik van de informatie, vrijblijvende adviezen of producten is geheel voor verantwoordelijkheid van de gebruiker. De eigenaren van Low Carb Bakery kunnen nimmer verantwoordelijk worden gesteld voor schade die optreedt aan gezondheid ten gevolge van, het opvolgen van vrijblijvende NIET medische adviezen en het gebruik/consumeren van de producten.
Alle producten zijn uitsluitend geschikt voor menselijke consumptie - NIET voor (huis)dieren.